Digital Boost Day


Op donderdag 24 november heb ik deelgenomen aan de Digital Boost Day, dit is een online-evenement waarin er een hele namiddag webinars gehouden worden over verschillende onderwerpen door verschillende sprekers. De eerste webinar die ik gevolgd heb werd gegeven door Astrid Van Damme. Zij werkt als freelancer en gebruikt hiervoor verschillende tools die google (kosteloos) aanbied, binnenin de Google Workspace. Deze webinar ging over de verschillende tools die er zijn, maar niet alleen de bekende. Zo heb je Gmail, Drive…, maar je hebt ook minder bekende tools zoals Google Sites. Dat is een tool die je in staat stelt om zelf een website te maken en hieraan ook samen te werken met andere mensen. Ze focuste vooral op het feit dat je heel goed kan samenwerken door Google Workspace te gebruiken en de voordelen van het geconnecteerd werken. Ze gaf als voorbeeld ook het feit dat we vandaag de dag nog steeds hetzelfde proces gebruiken: “Creëren  Communiceren  Opmerkingen  consolideren”, maar we gaan hier digitale tools voor gebruiken. Dit zorgt ervoor dat we efficienter en beter kunnen werken. Ondanks het kinderachtige gedrag van enkele deelnemers vond ik het toch heel interessant, dit omdat ik mijn eigen bedrijf zou willen starten en hiervoor zouden gratis tools om samen te werken heel goed van pas komen. 

Als tweede webinar heb ik er een gevolgd van Jan Vanthienen, een echte sales professional. Hij tracht mensen te leren hoe ze moeten verkopen, op welke manier dat je dat echt goed moet doen. Volgens hem ligt het verkoopsucces niet zozeer bij ongewone dingen doen, maar juist gewone dingen ongewoon doen. Doorheen zijn webinar kwamen er nog soortgelijke … : “Geef nooit wat een klant vraagt, geef altijd wat een klant nodig heeft” of “Omzet is geen goede motivator, geld moet een medaille zijn die je krijgt omdat je de mensen zo goed helpt”… Meer tijd creeren met je klanten is volgens Jan essentieel, aangezien mensen van mensen kopen. Je moet vertrouwen opbouwen en dat kan niet in één telefoontje van enkele minuten. Hij gaf ons ook drie geheimen mee die elke verkoper altijd zou moeten toepassen. De eerste luidt: “Zwijg meer en stel open vragen”, hij bedoelt hiermee dat je letterlijk open vragen moet stellen omdat je daardoor te weten gaat komen wat je klant effectief bedoeld en wat hij juist nodig heeft. De tweede luidt: “Beantwoord nooit een vraag, stel een vraag terug”, zo zorg je ervoor dat het gesprek nooit stilvalt en dus actief blijft. En tot slot het derde geheim: “Beantwoord nooit mails, bel altijd altijd altijd binnen de vier uur”, hij wil hiermee aantonen dat mails te onpersoonlijk zijn en dat je daarmee geen band creëert met je klanten. De essentie is bellen naar je klanten om zo een goede band te creëren en vertrouwen op te bouwen, want mensen kopen van mensen. Ik vond deze webinar heel interessant, aangezien ook deze skills heel handig zijn voor mijn toekomstplannen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *